Heihoiii!

Wien on varsin tunnettu erilaisista joulumarkkinoistaan ja niitä täällä kaupungissa riittääkin! Joka kulman takaa löytyy jonkunlaiset markkinat, toiset isompia ja toiset pienempiä. Varsin turisteille suunnattuja tapahtumia ne taitaa olla, mutta käy siellä paikalliset juomassa punssia. En oo aikasemmin juonut punssia, mutta täällä siihen tulee ainakin punaviiniä ja rommia. Ei oo ehkä ihan mun juttu :) Nää kuvat on taas äärettömän huonoja mutta onpahan jotain...

WP_20141122_002.jpg

Karlsplatzin markkinoilta

WP_20141208_003.jpg

Myös Schönbrunnin edessä on aika isot markkinatIMG_1441.jpg

Ja tämmösiä suhteellisen mahtipontisia jouluvaloja on isketty ympäri kaupunkia.

Mä en vaan oo oikeen vielä saanut joulutunnelmaa päälle jostain syystä, mutta luulen että tällä säällä on tekemistä asian kanssa! Täällä ei vieläkään oo pakkasta ja lähinnä sataa koko ajan vettä. Vois olla semmonen marraskuun alku menossa tän sään puolesta. Ja hurjaa on se että alle viikon päästä mä oon jo Suomessa joulua viettämässä! Miten se 6 kuukautta menikin niin nopeasti ja nyt ois aika palata hetkeksi kotiin. Oon kyllä aivan superonnellinen kun pääsen näkemään kaikki rakkaat Suomessa, mutta toisaalta vähän jännittää. Mitäs jos siellä kaikki onkin ihan samanlaista ja ja... Ja vaikka tuntuu että aika on kulunut tosi nopeasti niin nyt jo voi huomata sitä muutosta mikä itsessä on tapahtunut. Muistan kun ekalla viikolla mulle oli ihmeellistä se että ylipäänsä puhuin englantia koko ajan ja ihmettelin kummallisia juttuja, kun nyt ne samat asiat on ihan arkipäiväisiä. Ihmisiin oppii tutustumaan tosi nopeasti, kun tietää että on mahdollisuus tuntea ne vaan hetken aikaa. Ja englannin puhuminen tuntuu niin luonnolliselta että joskus ei ees huomaa vaikka kieli vaihtuu. Ja vaikka miten monta muuta asiaa, mutta ne ei nyt halua järjestäytyä miksikään ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Ehkä ne kaipaa vähän aikaa.

WP_20141208_001.jpg

Leivottiin vanillekipferl -keksejä töissä, jotka on siis paikallisia joulukeksejä. On näillä pipareitakin, mutta ne on aika tujun makusia :)

Lisäksi Eevi oli täällä kyläilemässä tällä viikolla ja noiden kaikkien joulumarkkinoiden lisäksi ehdittiin käymään myös Bratislavassa. Lähdettiin sinne isolla porukalla, kun Grenzenlos oli järjestämässä mutta aika pian lähdettiin seikkailemaan kahdestaan kun se päätösten teko eteni niin hitaasti ja sato vettä. Se oli kyllä vähän harmi että tosiaan ton koko päivän ajan sato ihan kunnolla, mutta mitä pienistä. Onneksi oli sateenvarjo mukana.

IMG_1436.jpg

Kuva Bratislavasta, joulumarkkinoilta ei tietenkään ole kuvia! :)

IMG_1427.jpg

Käytiin siellä mun superlemppari kahvilassa ja katsokaa mikä täydellinen leipä :DD

6. päivä täällä juhlittiin Pyhän Nikolaoksen päivää ja niitä näkyikin ympäri kaupunkia jakelemassa lapsille lahjoja. Mä yritin kovasti kysellä mun projektissa että mitä nyt tapahtuu ja mikä tää perinne on mut kukaan ei oikein halunnu vastata mulle... :D Tai ehkä ne ei vaan itekään tiedä. Mutta kun siis täällä tähän Nikolaos perinteeseen kuuluu myös Krampus, joka on semmoinen hirviö joka antaa tuhmille lapsille hiiliä. Ja sitten joku mulle kyllä kertoi että ennen joulua tulee vielä joklu ilkiö tyyppi joka lyö ihmisiä jollain oksalla tai ketjulla?!? Pitäisköhän pysyä vaan kotona... :D Mutta joo tässä saattaa olla myös pieni kielimuuri välissä etä kun ne selittää näitä asioita mulle niin ei ihan koko merkitys löydä perille. Hahaa, korjatkaa jos joku tietää jotain tästä asiasta!

Samaisena päivänä suuntasin yhden projektin asukkaan ja sen tyttöystävän kanssa joulugospeliin ja oli kyllä oikein hauska kokemus! Taitavia laulajia ja ihan mahtavan kaunis kirkko, niin ei se kauheen ikävää voi olla :) Mun projekti vielä makso sen lipun mulle joululahjana niin aikas muikeeta.

WP_20141206_005.jpg

WP_20141206_004.jpg

Semmosia juttuja täällä, nyt vaan innolla ja jännityksellä odotan mun Suomen visiittiä! Ai niin ja leivoin muuten korvapuusteja myöskin täällä, mutta pitää ehkä mennä mummon oppiin loman aikana, kun lopputulos oli tämä:

WP_20141202_002.jpg

Hyvältä ne maistu, mutta kolmasosa niistä oli suht persoonallisen näköisiä! :D

Heippaheii ja näkyillään!

-Emmi