Aloitin siis kielikurssin täällä viime maanantaina ja tähän asti on menny oikein sujuvasti! Se on siis intensiivikurssi eli opiskelen 12 tuntia viikossa 3 viikon ajan. Ton kolmen viikon opiskelurupeaman pitäis sitten kattaa A1.1 tason. Oli kyllä aika huippuhyvä että itekseni opiskelin Worddiven avulla saksaa vielä kun olin kotona. Helpottaa nimittäin todella huomattavasti, kun on perussanasto hallussa. Käyn tota kurssia Deutschakademiella ja oon ihan tyytyväinen siihen. Toi intensiivikurssi maksaa 250 euroa, mutta mun ei sitä tarvitse itse maksaa koska EVS -ohjelmaan kuuluu yksi kielikurssi. On kyllä ollu jotenkin tosi kiire viikko kun aamusin oon ollu 9-12 tuolla kielikurssilla ja maanantaina ja tiistaina menin vielä sen jälkeen töihin 15-21. Meitä on tuolla ryhmässä yhteensä 10 oppilasta ja kaikki ihan eri-ikäsiä ja eripuolilta maailmaa. Ei oo kyllä ihan kaikista puheliainta porukkaa, kun normaalisti kaikki vaan kattoo puhelimiaan :) Ja hahaaa, siellä on ollu pari niin hassua hetkee, ihan kun suoraan siitä vaaleanpunainen pantteri elokuvasta kun se päätyyppi menee sinne puheopetukseen ja yrittää sanoa hamburger. Oon pari kertaa joutunut vähän keräilemään itteeni siellä kun on naurattanu vähän liikaa! Mutta joo mulle toi kielikurssi vaikuttaa yllättävän helpolta ja ymmärrän kaiken mitä se opettaja meille puhuu. Osa noista muista on kyllä niin kujalla että ne on ihan hukassa. Mä en tiedä miten ne voi ikinä läpästä ees tota ekaa tasoa :)

Lisäksi heinäkuun alussa Inari ja Kaisla kävi kyläilemässä täällä ja oli kyllä huippukivaa nähdä niitä! Seikkailtiin vähän ympäriinsä ja oli kyllä kivaa, vaikka satokin vettä melkeen koko ajan :)

Lisäksi tällä viikolla kävin istuskelee aamupäivällä Donau inselillä ja olipas superaurinkoinen päivä! Olin siellä ehkä puoltoista tuntii ja mun hartiat oli sen jälkeen melko punertavat! Hupsis. Mutta kirjottelin kirjettä, vaikka en saanu aikaseksi lähettää sitä :) Ehkä se oli harjoitusversio. Tonavassa uiskentelee muuten ihan hurjasti joutsenia ja aina toisinaan ne hyökkää uimareitten kimppuun jos menee liian lähelle.

WP_20140706_004-normal.jpg

WP_20140706_006-normal.jpg

Kävin kyllä muuten postissa kun lähetin Tamkiin paperit takaisin kun päätin ottaa sieltä opiskelupaikan vastaan. Ja ihan huippua että muitakin kavereita pääsi Tampereelle opiskelemaan! On varmaan helpompi sitten vuoden päästä palailla täältä, kun tietää että Suomessakin odottaa huippujuttuja. Ai niin tuolla postissa oli hienosti toivotettu tervetulleeksi kaikilla eri kielillä, harmi että suomen kohdalla oli käynyt pikkuinen moka... :D

WP_20140709_001-normal.jpg

Projektissa sujuu edelleen oikein mukavasti, on nyt ollu vähän hiljasempaa, kun osa asiakkaista on kesälomilla. Mutta aika usein mä käyn kaupassa ja autan kokkailussa. Joskus jos on ihan äärettömän tylsää niin sit mä leivon jotain. Toissapäivänä leivoin tiikerikakun kun oli ihan tylsistymisen ääripiste saavutettu. Ja viime perjantaina siivosin kaikki laatikot kun ei sillonkaan ollu mitään tekemistä :) Mut toi leipominen on ainakin aika hyvä juttu, koska mulla on jotain tekemistä ja noi tykkää kyllä syödä. Mutta jotenkin mä viihdyn tuolla tosi hyvin, vaikka aika usein on tosi hiljaisia hetkiä. Ja yksi työntekijä sano että musta on paljon apua ja reagoin hyvin kun nään jotain :) Tulin tosta kommentista tosi iloiseksi koska olin ollut ton työntekijän kanssa samaan aikaan töissä ehkä 2 kertaa. Ja joskus ihan pienet askeleet on ihan hurjia edistyksen paikkoja, esim. pari viikkoa sitten yksi asiakkaista halusi että mä työnnän sen pyörätuolin sen huoneeseen, vaikka siinä olisi ollut työntekijöitäkin vapaana. Sekin oli siis semmoinen asiakas, joka ei ole aikaisemmin ottanut juurikaan kontaktia. Ja täällä kaikilla on tommonen vedettävä ostoskassi! Siis ihan joka ikisellä joka käy kaupassa :) Ja nuorilla on semmosia tyylikkäämpiä. Mulla on kyllä aina vähän hassu olo, kun meen ton kärryn kanssa kauppaan, mutta osaan ainakin käyttäytyä kun paikalliset. Ja voin luvata että se edellinen kärry oli vieläkin rumempi, se oli semmonen vaalenvihree mistä oli toi kangas revenny. Ne työntekijät sanokin mulle että hävettää kävellä sen kanssa kun ne näyttää ihan kodittomilta :)

WP_20140708_001-normal.jpg

Ja tässä tämmöset perus suurperheen ostokset yhelle päivälle :) Oon muuten nykyään jo parempi siinä pakkaamisessa ja varsinkin kun toi projektin lähikauppa on spar niin se on jotenkin selkeempi kun muut.

WP_20140708_003-normal.jpg

Ja siellä projektin verannalla on paljon kaikkia kasveja joista kukaan ei oo yhtään pitänyt huolta :( Mä oon nyt ottanut niitten kastelemisen mun elämäntehtäväksi ja mansikka teki kukankin!

WP_20140704_001-normal.jpg

Eilen illalla oli Grenzenlosin järjestämä Jourfixe ja niissä käy ilmeisesti todella huonosti porukkaa, eilen siellä oli kaks 50+ naista ja minä :) Mutta sain juteltua Melanien kanssa ja nyt selvisi että mun arrival training on syyskuussa. Oon kyllä tosi tyytyväinen että ylipäätään pääsen sinne kun aluks ne oli suunnitellut että meen suoraan mid term trainingiin. Voi se arrival training olla mulle kyllä vähän erilainen kun oon siinä vaiheessa työskennelly jo 3 kuukautta :) Lisäksi Grenzenlos järjestää kesällä kansainvälisiä työleirejä täällä Wienissä ja meen niillekin varmaan jonkun verran työskentelemään. Oon aika innoissani siitä, kun täällä ei tosiaan kauheesti oo muita vapaaehtoisia tällä hetkellä.

Eilen kävin sitten vielä yhen Unkarilaisen tytön kanssa baarissa ja oltais haluttu mennä tanssimaan, mutta kaikki vaan katto jalkapalloa. Mutta sovittiin että kokeillaan perjantaina uudestaan.

Semmosta tällä kertaa!